Woman Having A Back Oil Massage slider 3

התועלת הרפואית בעיסוי

התועלת הרפואית בעיסוי – ממצאים מדעיים

קיימים מספר מנגנונים המסבירים את יעילות הטיפול בעיסוי. התפיסה המערבית מסבירה את התועלת דרך נימוקים אנטומיים – פיזיולוגיים כמו המרצת זרימת דם, שיפור תנועת נוזל הלימפה וסילוק חומרי דלקת מהרקמות. תפיסת העיסוי המזרחית מתבססת על גישה אנרגטית לפיה קיימים ערוצי אנרגיה המכונים מרידיאנים בגוף ובתוכם זורמת אנרגיית החיים – הצ'י. איזון באנרגיה זו מאפשר בריאות והרמוניה.

לאורך השנים הצטברו עדויות מדעיות רבות שעיסוי עשוי להעניק תועלת רפואית לא פחות ולעתים במידה שווה לטיפולים תרופתיים או ממסדיים אחרים. קורס עיסוי נותן כלים לטיפול לא רק במבוגרים אלא גם בילדים ובילודים. כך למשל, מחקר מאוניברסיטת מיאמי מצא שפגים שקיבלו עיסוי שלוש פעמים ביום התפתחו טוב יותר ועם הרבה פחות סיבוכים מפגים שהיו בקבוצת הביקורת.

מחקר שבוצע בשיתוף עם הפקולטה לרפואה בתל אביב מצא כי עיסוי תינוקות מסדיר מהר יותר את מחזוריות השינה שלהם על ידי התאמת זמני הפרשת המלטונין. המחקר לא ציין כיצד השיפור בשעות השינה של התינוק משפיעות על האם, אך אין ספק שהשקעה של מספר דקות עיסוי ביום מתגמלת את הילד והוריו הן ברמת התקשורת וההנאה ההדדית והן ברמת איכות השינה של כל הצדדים.

גם המבוגרים נהנים מיתרונות העיסוי. כך למשל סקירת מאמרים שפורסמה בעיתוןcomplementaryBMJ –  British Medical Journal  הצביעה על תועלת העיסוי להקלה על כאבי גב תחתון. המאמר הציג מספר מחקרים העומדים בקריטריונים אקדמאים, כלומר כוללים קבוצת מחקר, קבוצת ביקורת ובמקרים מסוימים גם תוצאות מובהקות שנמצאו במחקרים כפולי סמיות (כלומר כאילו שלא המטפל ולא המטופל יודעים אם הטיפול ניתן כהלכה). מובן שמחקרים מסוג זה נדירים כיוון שבעיסוי חשוב שהמטפל ידע את מטרת הטיפול ויהיה קשוב לצרכים המשתנים של המטופל.

מחקר ספרדי בחן את השפעת העיסוי על הפרעות שינה בנשים בגיל המעבר. כידוע, נשים בגיל זה סובלות מגלי חום, אי שקט והפרעות שינה בשכיחות גבוהה משמעותית. המחקר בחן את יעילות העיסוי על נשים שסרבו או לא יכלו, מסיבות שונות, לקבל טיפול הורמונלי חילופי ומצא כי השפעת העיסוי על איכות השנה היתה מובהקת.

גם הרפואה המזרחית מציגה שפע מחקרים ותומכת ברעיון שטיפולי מגע עשויים להקל על תסמינים שונים. כך למשל מחקר שפורסם ב J Altern Complement Med  מציג את יעילותן של נקודות אקופרסורה להקלה ולזירוז תהליך הלידה. מחקר אחר מתוך J PsychosomObstetGynaecol  מראה כיצד העיסוי מסייע בהקלה על כאבים מצירי לידה.

אחד המחקרים המעניינים בתחום זה בוצע בסין. על פי תוצאות המחקר, שימוש בנקודות אקופרסורה שיפר משמעותית חולים עם תעוקת לב ותוצאותיו היו מהירות לא פחות מאשר טיפול תרופתי, אך ללא תופעות לוואי. עם זאת, יש לסייג שמחקרים שמקורם בסין אינם תמיד מספיק אמינים.

גם קשישים בדרכם האחרונה עשויים ליהנות מהקלה על הכאב והדיכאון באמצעות טיפוליעיסוי מזרחיים. מחקר גרמני הראה כי הפעלת נקודות לחץ (אקופרסורה) הקלו על הקשישים שהיו בהוספיס או במסגרות סופניות.

לסיכום

עברנו על לקט מחקרים אקראי בתחום התועלת של העיסוי. המחקרים נבחרו באופן אקראי מתוך אלפי מחקרים. מובן שישנם גם ממצאים סותרים אך רוח הדברים מראה שהטיפול במגע עוצמתי ויכול, אם לא להחליף אז לפחות להשלים את הטיפול התרופתי.


כותב המאמר : ד"ר ניר עמיר, מייסד ומנהל אקדמי, מכללת תמורות, מנהל המרפאה המשלימה לילדים בבית החולים וולפסון.