beautiful woman relaxing at dream massage slider 1

הבדלים בין עיסוי מערבי לעיסוי מזרחי

אילו תחומי עיסוי מוכרים במערב ובמזרח?

עיסוי – Massage, הוא שיטת טיפול במגע המבוססת על חיכוך ולחיצות על פני אזורי גוף שונים ואשר מבוצעת על ידי אדם או באמצעות מכשור מכני. בעולם המערבי אנו מכירים יותר מ 80 סוגי עיסוי וביניהם עיסוי שוודי, עיסוי שרירים עמוק, עיסוי לימפטי, עיסוי עם שמנים ארומאטיים, קרניו-סקראל, רולפינג ועוד. במסגרת העולם המזרחי אנו מכירים סוגי עיסוי כמו שיאצו, טווינה, עיסוי תאילנדי ואחרים.

בוגר קורס עיסוי יוכל למצוא יתרונות ומגבלות בשיטות השונות: גישת הטיפול המזרחית נוטה לטפל על בגד קל ולהימנע ממגע ישיר עם העור של רוב חלקי הגוף. מטופלים אחרים יעדיפו מגע ישיר, לעתים עם שמן סיכוך ולכן יפנו לישת טיפול מערבית. עם זאת, רוב המטופלים יפיקו תועלת משילוב של יותר משיטת טיפול אחת. אך מה משותף ומה מבדיל בין השיטות? מתי כדאי להעדיף אחת על פני האחרת?

מה ההבדל בין עיסוי רפואי לעיסוי מזרחי?

א. פילוסופיה טיפולית:

רוב שיטות העיסוי המערבי מבוססות על תפיסה אנטומית ודורשות הבנה של מערך השרירים והשלד. רוב שיטות הטיפול המזרחי מבוססות על תפיסה לפיה הגוף מורכב, בנוסף לרקמות השונות גם מאנרגיה. אנרגיה זו מכונה צ'י והיא נעה במסלולים מיוחדים המכונים מרידיאנים. שיטות העיסוי המזרחיות מתבססות על ידע אנטומי ואנרגטי ומטפלות לפי עקרונות אילו.

שילוב שתי גישות העיסוי מאפשרות עבודה טיפולית גם ברמת העור ושרירי הגוף וגם ברמות אנרגטיות עמוקות.

ב. אזורי טיפול:

העיסוי הרפואי המערבי מטפל ברוב חלקי הגוף אך לרוב מתמקד באזור בעיה. טיפולים שחופפים לפיזיותרפיה המודרנית נוטים להתמקד במקום הכאב וסביבו. אם לאדם יש בעיה באזור גב תחתון הרי שעיקר הטיפול יתמקד באזור זה. בטיפול עיסוי הוליסטי המטפל יתייחס גם לשאר חלקי הגוף.

הטיפול המזרחי משלב נקודות רפלקס מרוחקות שנמצאות על פני מרידיאנים השולטים גם על אזור הכאב. כך למשל, באדם הסובל מכאבי גב תחתון, הטיפול יתייחס לנקודות על פני השוק וכף הרגל על מנת להניע את הצ'י ולהשפיע גם על מערכות פנימיות. למעשה, מדובר באותן נקודות שמקובל לדקור גם ברפואה הסינית.

ג. חומר מתווך:

טיפול מערבי המשלב מגע ישיר עם העור יכול להסתייע בשמנים. השמנים מתפקדים הן כחומר מסכך והן כחומר בעל תכונות ריפוי משלו. השילוב מרגיע את המטופל ומאפשר חיכוך תוך מזעור הכאב. הגישות המזרחיות נוטות לטפל על פני בגדים קלים ברוב חלקי הגוף (למעט באזור הגפיים והראש) ולכן מוגבלות בשימוש בחומרי תיווך כמו שמן. הטיפול המזרחי כולל לחיצות עמוקות על נקודות הצ'י ולכן מניעת החיכוך מאפשרת התמקדות ולחיצה יעילה יותר. עם זאת, לעתים (בעיקר בטווינה) ניתן לחשוף אזור טיפול מסוים ומסתייע בחומר תיווך כמו טלק.

שילוב הגישה המערבית והמזרחית מאפשרת עבודה ברמה האנרגטית על נקודות הדיקור והמרידיאנים בצד הערך המרגיע, המסכך ומונע הכאבים שתורם לחדירה עמוקה לשכבות צ'י פנימיות תוך מזעור אי נעימות היכולה להיגרם למטופל כתוצאה מכך.

היבט נוסף המדגיש את השוני הוא בחירת החומר המתווך. לרוב, הגישה המערבית תבחר את חומר התיווך, שמן למשל, על פי איכותו, ריחו, העדפת המטופל והתכונות הרפואיות המוכרות לו (למשל שמן להרחבת דרכי הנשימה או שמן להקלה על דלקת). הגישה המזרחית בוחרת בשמנים גם לפי איכותם האנרגטית (למשל שמן מקרר ומניע צ'י, שמן מפוגג ליחה).  שילוב שתי הגישות מאפשר בחירת חומר תיווך על פי תרומתו הפרמקולוגית והאנרגטית כאחד.

ה. הנחיה בריאותית:

הן הגישה המערבית והן הגישה המזרחית תומכות בשילוב אורח חיים בריא ומאוזן. מטפלים בעלי הכשרה מתאימה ממליצים לעתים על תזונה, תרגילי נשימה ופעילות גופנית המתאימה למטופל. גם כאן ההמלצות שונות מתוקף הפילוסופיה הרפואית של הגישות השונות. תזונה מערבית מתבססת על רכיבי המזון ועל הקלוריות בעוד שתזונה מזרחית לוקחת בחשבון את ההשפעה האנרגטית של כל מזון. למרות ההבדלים, במקרים רבים ההנחיות חופפות ולכן חשוב שכל מטפל יכיר את שתי הגישות.

לסיכום

אנו רואים שקיימים הבדלים פילוסופיים וטכניים בין הגישות המזרחיות למערביות. בעולם הגלובלי שלנו הולכות השיטות ומתמזגות לטובת צרכי המטופל. על כן מומלץ שכל מטפל במגע – עיסוי יתמצא במגוון אפשרויות וידע להתאים את האפשרות הטובה ביותר לפי צרכי ורצון מטופליו. שילוב גישת החומר – היין וגישת האנרגיה – היאנג הן המהות של הפילוסופיה הסינית העתיקה: היין והיאנג השונים אך משלימים זה את זה לתמונה הרמונית אחת.